15. desember 2013

Emmaljunga Mondial duo classic chrome understell: egenskaper, vanlige problemer og løsninger

Egenskaper:

 -meget stabilt og smalt understell i chrome
-romslig varekurv i stål
-enkel bremse
-justerbart håndtak
-lufthjul med hvite sider (emmaljunga produsert) 

-vuggefunksjon
-easy click system

-vekt understell: 7,0kg
-vekt hjul: 3,6kg
-yttermål sammenslått 91x59x51 cm
(inkl hjul, lengde x bredde x høyde)



 Mondial duo classic chrome understell har enkel design og er laget i solid chrome. Ikke mye går feil på det og eventuelle feil som oppstår er relativt enkelt og greit å fikse.
I dette innleget tar vi for oss mest vanlige problemer og hva kan gjøres for å fikse disse.
Lufthjul med hvite sider
Siden det er lufthjul, slanger kan punktere. Slanger er i vanlig 12" størrelse og er ganske enkle å få tak i og bytte. Her kan du se video hvordan du kan bytte slanger selv. Hvite sider ser veldig pent ut, men blir fort skitne og møkkete. En gang i blant kan du gi hjul en skikkelig vask, det hvite kan vaskes med blanding av vann og klorin. Dekk er ganske slittsterke og holder vanligvis ganske lenge.

Bremse
Bremse er ganske enkel men samtidig veldig solid, det er ikke mye kan gå feil på en slik bremsesystem. Det som kan skje en sjelden gang er at man mister en av to eller begge fjær som gjør at bremse springer opp/ned og holder seg oppe/nede, Slike fjær er relativt enkelt å få tak i og erstatte.

Plast hengsler, sorte
Hengsler kobler sammen nedre og øvrig deler av understell og er delvis ansvarlige for vuggefunksjon. Disse kan knekke som følge av overbelastning eller ved uhel under lagring/transport o.l.
Hengsler er enkelt å få tak i og bytte ut.

Easy Click
Easy Click kobler sammen understell og liggedel/sittedel. Det er en kompleks mekanisme med flere små deler og fjær inni som kan knekke/spore av o.l. Mekanismen kan åpnes opp og deler kan settes på plass/erstattes.

Håndtak knapper
Knapper er ansvarlige for høyderegulering av håndtak. Relativt enkel mekanisme men med flere deler og fjær som kan komme ut av spor/falle ut. Alle deler er å få tak i og enkelt å bytte ut.

Akslinger
Akslinger holder hjul på plass. Disse kan bli deformert/bøyet slik at vogn styrer til side, hjul sitter skeivt på plas,vognen er vanskelig å trille o.l. Slike skader ikke oppstår av seg selv men ofte under fly-/biltransport hvor understellet havner under tunge gjenstander eller ved en kraftig sammenstøt. Akslinger kan bøyes tilbake på plass i noen tilfeller, men noen ganger er det nødvendig med bytte av selve akslinger eller hele nederste delen av understellet.

Rust
Chrome er meget slittesterk materiale og ikke rustner lett. Men oppbevaring utendørs, alder, skader i chrome overflate kan gjøre jobben.
Det anbefales å få tak i problemet så fort som mulig slik at rust ikke sprer seg over større områder.
Rust kan fjernes behandles med Rust Eater, som ikke bare fjerner rust men også danner beskyttende overflate.
Hvis rust forblir ubehandlet over lengre tid, kan den ødelege og misfarge chrome for godt.
Her kan du se video om rustfjerning hvis du vil gjøre det hjemme.



3 kommentarer:

  1. Hei! Jeg har classic chrome understell og har et lite problem med fjæringen. Den kan jo justeres i tre hakk, slapt, litt spent og stramt.
    Jeg får ikke til å ha den på stram, den spretter ut av hakket og av og til virker det som at jeg ikke kan sette den i det stramme hakket på den ene siden, nesten som at den ikke passer k det hakket? Skjønner du?

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg har classic chrome understell. Jeg sliter med at det ene hjulet et vaklete. Går ikke ut over bruken når jeg går. Men når jeg setter på bremsen så står hjulet skrått. Er det noe man får fikset selv?

    SvarSlett
  3. Du må justere fjæringen når vognen er sammenslått :)

    SvarSlett

Vi har dessverre ikke mulighet til å besvare alle kommentarer. Hvis du har spørsmål som krever svar, ta kontakt på mobil eller epost.
Kommentarfeltet er åpent og ikke modereres, det betyr ikke at det er en plattform for uhyggelige ytringer og annen uskikkelig oppførsel!
Takk for besøket:)